In dit dossier

Fluvius Digitaal: veelgestelde vragen

Fluvius Digitaal: veelgestelde vragen

Nieuwe manier van aanmelden op de landingspagina

Eind vorig jaar meldden we dat we het gebruik van RSA-tokens voor het aanloggen op de landingspagina zouden stopzetten en dat je vanaf december 2019 je zou moeten aanmelden via een multifactor-authenticatie (MFA): een nieuwe, meer beveiligde manier van aanmelden. Door onvoorziene technische problemen waren we echter heel snel genoodzaakt om terug te gaan naar de ‘oude’ manier van aanloggen met RSA tokens. Intussen bereiden we de laatste stappen voor om de overgang te maken.

We kregen ook al enkele algemene vragen over dit initiatief. Hieronder vind je een overzicht van de veelgestelde vragen en hun antwoorden.

Wanneer zal het gebruik van tokens nu effectief worden stopgezet?

De planning ziet er momenteel als volgt uit:

  • september – oktober 2020: testen van de nieuwe aanmeld-methode met een beperkte groep aannemers.
  • november – december 2020: afhankelijk van de resultaten uit de testperiode, voorzien we vanaf november een transitieperiode van 2 maanden waarin je op beide manieren (token of MFA) zal kunnen aanmelden.
  • vanaf januari 2021: voortaan zal je enkel nog via MFA kunnen aanmelden op de landingspagina (timing onder voorbehoud van de resultaten uit de testperiode).

Hoe verloopt aanmelden via de nieuwe MFA-methode?

Je ontvangt hiervoor op voorhand per e-mail een werkinstructie.

Vervangen van mobile pc’s voor aansluitingswerken

Dit najaar vervangen we de mobile pc’s die een aantal van onze aannemers gebruiken voor de aansluitingswerken door nieuwe Fluvius Windows 10 mobile pc’s.
Bij de overgang naar Windows 10 moet je ook op een nieuwe, meer beveiligde manier aanmelden.
Alle betrokken aannemers contacteerden we reeds via e-mail en ontvangen binnenkort nog verdere informatie.
We kregen ook al enkele algemene vragen over dit initiatief. Hieronder vind je een overzicht van de veelgestelde vragen en hun antwoorden.

Wanneer starten jullie met de verdeling van de nieuwe mobile pc’s?

De planning ziet er momenteel als volgt uit:

  • september 2020: testen van de wisselprocedure met beperkte groep aannemers uit regio Hageland - Dijle.
  • oktober 2020 - januari 2021: uitvoeren wisselprocedure volgens planning. Deze planning wordt met de betrokken aannemers afgestemd via onze regio-spoc’s.
  • vanaf 12/1/2021: dit is de einddatum van de extended support op onze oude Windows 7 mobile pc’s. Om security redenen zal er met deze toestellen na die datum geen toegang meer mogelijk zijn tot de systemen van Fluvius.

Wanneer weet ik wanneer mijn medewerkers hun mobile pc moeten inruilen?

Elke betrokken aannemer contacteren we telefonisch in de aanloop van de wissels, waarbij we een aantal mogelijke tijdstippen voor de wissel voorstellen.

Kunnen de wissels veilig doorgaan in de huidige Covid-19 tijden?

Veiligheid is voor Fluvius altijd een topprioriteit. Uiteraard houden we bij deze wissels rekening met de geldende corona-maatregelen en nemen we onze voorzorgen om de wissels corona-proof te laten doorgaan. Ook de mobile pc’s zelf worden daarbij grondig ontsmet. Hou bij het betreden van onze Fluvius sites rekening met de geldende maatregelen. Meer info via https://www.fluvius.be/nl/coronavirus.

Krijgen mijn medewerkers hun nieuwe mobile pc onmiddellijk mee wanneer ze hun oude binnenbrengen?

Om alle gegevens correct te kunnen overzetten en de nodige testen uit te voeren hebben we enkele uren nodig. Om jouw medewerkers zo min mogelijk te storen in hun werkzaamheden zal er gedurende de wissel gevraagd worden om tijdelijk de werken op papier te noteren. De papieren documenten worden hiertoe tijdig voorbereid en overgemaakt via de Fluvius regio. Na ontvangst van de nieuwe mobile pc zal aan de betrokkenen gevraagd worden de papieren te verwerken.

De ‘oude’ mobile pc moet ten laatste op de dag van de wissel tot bij Fluvius geraken en de ‘nieuwe’ mobile pc moet uiteraard ook terug naar jouw mensen geraken. Hiertoe zal de betrokken Fluvius regio-medewerker verdere instructies overmaken. Ook dit trachten we zo vlot mogelijk te laten verlopen met minimale hinder op de werkplanning.

Waarom is er een gsm-nummer nodig?

Cyber security is een belangrijk aandachtspunt. Mobile pc’s die op werven en in voertuigen circuleren zijn vatbaar voor heel wat risico’s. Via multi-factor authenticatie moet je bij het begin van de werkdag via een binnenkomende oproep op de gsm de aanmelding valideren. Zonder een correct gsm-nummer is aanmelden dus niet mogelijk.

Waarom is een e-mail adres nodig?

Het gsm-nummer dient enkel om aan te melden (zie Waarom is er een gsm-nummer nodig?). Voor andere gerichte communicatie is het handig om een email-adres te hebben. We denken daarbij bijvoorbeeld aan de afmelding van eventuele ICT-interventies na contact met de Fluvius - Hulplijn ICT.

Wat moet ik doen wanneer het GSM-nummer gelinkt aan de mobile pc moet worden gewijzigd?

Er is een één-op-één relatie tussen de mobile pc, de mobile account en het gsm-nummer van de gebruiker. Er kunnen natuurlijk redenen zijn waarom jouw medewerkers niet voor Fluvius kan werken (verlof, ziekte, …). Wanneer dit zich voordoet, moet het gsm-nummer zo vlug mogelijk aangepast worden in onze systemen en daarvoor moet je voorafgaand contact op nemen met de Fluvius – Hulplijn ICT om dit aan te passen.
Hou er rekening mee dat het tot maximaal 1 uur kan duren alvorens het nummer beschikbaar is om via het nieuwe gsm-nummer verbinding te maken met de systemen van Fluvius.

Wie kan ik contacteren bij een defect aan mijn mobile pc?

Naar aanleiding van de wissel gebeurt steeds ook een validatie van de toestel. Daarbij controleren we of de toepassingen opstarten en ook de connectiviteit en nieuwe manier van aanmelden wordt aan een test onderworpen. Op die manier kan je zonder zorgen opnieuw aan de slag.

Mocht er na de wissel toch nog een probleem opduiken kan je steeds bij de Fluvius – Hulplijn ICT terecht.

Over welk toestel gaat het?

De nieuwe mobile pc voor aannemers is de Microsoft Surface Pro 5 LTE. Dit toestel is minder zwaar dan zijn voorganger, maar toch robuust genoeg voor zijn doel. Het toestel wordt geleverd met een screenprotector en een beschermhoes. Daarmee is de mobile pc voldoende beschermd voor normaal gebruik.

Wat als het toestel toch beschadigd raakt?

Behandel de mobile pc steeds met de grootste zorg. Raakt het toestel toch beschadigd, meld dat dan zo snel mogelijk aan de Fluvius – Hulplijn ICT. Bij abnormale gebruiksschade kunnen we kosten aanrekenen conform de bepalingen in het Systeemlastenboek (tabel onder de rubriek 2.1.3). Deze bepalingen worden redelijkerwijs toegepast. De vermelde waarborgbedragen zijn maximale bedragen als zou blijken dat het toestel niet meer te herstellen valt. Voorbeelden van abnormale gebruiksschade zijn (niet exhaustief): schade op de hoeken, schade aan USB poort, barsten in het scherm, grote/diepe krassen in de behuizing, …

Kan ik ook een eigen toestel gebruiken?

Dit is afhankelijk van welke werken er uitgevoerd worden. Dit onderscheid staat ook opgenomen in het Systeemlastenboek onder de rubriek 2.2.1. ‘Bring your own device’ zal in de toekomst mogelijk worden, maar is voor aansluitingswerken nog niet mogelijk.